Bodselger

PÅMELDING INNEN 1. MARS

PÅMELDINGSGEBYR INNEN 1. APRIL

Historisk marked 2017 vil holde åpent fra fredag 28.juli – lørdag 5.august.

MELD DEG PÅ HER!

Svarbrev og faktura for påmeldingsgebyr og leie av bod vil bli sendt ut i uke 11. Innbetaling av påmeldingsgebyret må skje senest 1. april. Betalt påmeldingsgebyr er en bekreftelse på at du ønsker å delta. Påmeldingsgebyret refunderes ikke ved eventuell avmelding. Faktura for leie av bod vil bli sendt ut i medio april med forfall 15 dager etter mottatt faktura.

 

Alternativer og priser:

  • Hel salgsbod: 12 300,-
  • Halv salgsbod: 6 300,-
  • Håndverksbod: 5 300,- (Demonstrasjon av håndverk og varesalg prioriteres.)
  • Telt: 4 300,-

Påmeldingsgebyr: Kr. 2 000,-

 

Økonomi og påmelding

  • Ingen blir registrert før påmeldingsskjemaet foreligger ferdig utfylt og påmeldingsavgiften er betalt. Påmeldingen er bindende og utstiller hefter for bodleien hvis arrangøren ikke klarer å selge det avbestilte areal til andre.
  • Påmeldingsgebyret refunderes ikke ved avbestilling.
  • To ulike bedrifter kan avtale å dele bod. Det søkes da individuelt på halv bod, og man kan i søknadsskjemaet skrive inn navnet til en bedrift man har avtalt å dele med. Begge bedriftene betaler full påmeldingsavgift.
  • Framleie er ikke tillatt.
  • Betalingsbetingelser: Netto pr. forfallsdato. Dersom betalingsbetingelsene ikke blir overholdt, vil dette medføre tap av bod. Arrangøren har i så fall rett til å disponere plassen etter samme retningslinjer som ved avbestilling.
  • Utstiller er ansvarlig for skader som påføres boden.
  • Arrangøren besørger vakthold fra monteringen kan begynne til demonteringen skal være avsluttet, men påtar seg ikke ansvar for utstilte varer og evt. utstyr. Eventuell forsikring av varene under salgsperioden må produsenten selv ta ansvar for. Oppbevaring i lagerrom skjer på egen risiko.
  • Dersom Historisk marked på grunn av force majeure, uforutsette forhold, brann eller lignende ikke kan avvikles, refunderes ikke innbetalt beløp.

Profil

  • Alle salgsvarer, inklusive emballasje, skal ha sin opprinnelse i tiden fra middelalderen til 1800-tallet, og være godkjent av arrangøren på forhånd. Arrangøren har anledning til å refusere produkter og eventuelt det areal det er søkt om. Plastposer, utstillingsdukker i plast og liknende gjenstander er ikke tillatt.
  • Firmaplakater og skilt skal ha utseende som passer til profilen på markedet og produktene. Vareprøver og reklamemateriell må kun utdeles fra egen bod. Arrangøren forbeholder seg retten til å fjerne uegnet reklame.
  • All matservering er reservert arrangøren. Det kan allikevel søkes om dispensasjon fra denne regelen.
  • Deltakerne skal være ikledd klær fra tidsepoken fra middelalder til 1800-tallet.
  • Utstillere med egne telt må sørge for at disse er laget i materialer og har et utseende som stemmer overens med markedets profil. Bilder/skisse skal sendes med søknaden. Olavsfestdagene tar ikke inn hvite telt i plastmateriale.
  • Utstillere oppfordres til å på en positiv måte «skape liv og røre» under markedet.

Praktisk

  • Utstiller må selv sørge for montering, demontering og transport av egne varer. Dette gjelder også P-plass til egne kjøretøyer hvis det er nødvendig.
  • Utstiller må selv sørge for at det er ryddig både inne i og utenfor egen bod.
  • Arrangøren kan være behjelpelig med å skaffe lagerrom for varer over natten i salgsperioden.
  • Utstiller må selv ordne med overnatting. Det er ikke tillatt å overnatte på markedet.

TIDER

  • Utstillere forplikter å holde seg til åpnings- og lukketider under hele festivalperioden.
  • Når utstillingen er demontert, skal bodene etterlates fri for dekorasjoner, spiker og lignende. I tilfelle forsømmelser forbeholder arrangør seg rett til å foreta nødvendig oppryddingsarbeid for utstillers regning.

Brudd på reglementet kan føre til umiddelbar stenging av boden og bortvisning fra markedet.

Billettinformasjon

Kjøpe billetter

Du kan kjøpe billetter gjennom våre programsider, på ticketmaster, på telefon +47 815 33 133, i skranken på Trondheim Torg og på turistkontoret i Trondheim. I festivalperioden vil det også være mulig å kjøpe billetter på festivalarenaene. Disse har betalingsterminaler. Billetter til kinoforestillingene kjøpes via trondheimkino.no.

Kjøp billetter fra programsidene

Rabatter

Det gis student og honnørrabatt på enkelte arrangement (f.o.m 67 år med honnørbevis). Barn til og med 15 år får samme rabatt. Ved kjøp av billett til ordinær pris, får den som har ledsagerbevis gratis inngang for sin ledsager. Utvalgte familiearrangement har familiebillett med rabatt (2 voksne + 2 barn).

Det er ingen aldersgrense på arrangementer under Olavsfestdagene.

Plasser

I Vår Frue kirke og Nidarosdomen er det nummererte plasser. Øvrige festivalarenaer har unummererte plasser. I Borggården er det kun ståplasser, unntatt på Salmekveld.

Sparebank1-scenen

I år er Sparebank1-scenen på Ytre Kongsgård, midt inne i Historisk marked, utenfor Borggården. Scenen er et telt.

Innslipp

Innslipp til konserter er 30 minutter før start (60 minutter før start i Borggården). Det er av sikkerhetshensyn ikke tillatt med paraplyer eller stoler i Borggården.

Transport

De fleste av våre arrangement foregår i Midtbyen. Derfor oppfordrer vi alle til å benytte seg av AtBs tilbud og reise kollektivt til festivalen. Les mer om rutetilbudet, billetter og priser i Trondheim og Sør-Trøndelag på atb.no eller ring ruteopplysningen 177 / 02820.

Andre arrangementer

Billetter til museer, utstillinger og liknende kjøpes ved inngangen til arenaen. Omvisning i Nidarosdomen kjøpes i Nidarosdomens besøkssenter på Vestfrontplassen.

 

Tilgjengelighet

Olavsfestdagene forsøker å gjøre arrangementene tilgjengelige for så mange som mulig, også for besøkende med spesielle behov.

Vi tilbyr tegnspråktolker under åpningsseremonien i Borggården og på Vestfrontmøtene, og har teleslynge som helt eller delvis dekker de fleste store arenaene. Det gjelder Borggården, Vestfrontplassen, Ytre Kongsgård, Sparebank1-scenen på Ytre Kongsgård, Vår Frue kirke og Olavshallen. Det er rullestolplasser i Nidarosdomen, i Borggården, på Vestfrontplassen, på Ytre Kongsgård, i Vår Frue kirke, i Olavshallen og i Borggådens utekafé.

Ledsagerbevis aksepteres ved alle arrangementer.

Borggården

Under kveldskonsertene i Borggården er det egen rampe for rullestoler. Rullestolbrukerne får med seg én ledsager. Det er en storskjermer rettet mot plassen, og det er handikap-toalett like i nærheten. Det kan være trangt om plassen på dette området, men vi forsøker å tilrettelegge så langt det er mulig.

Den høyre delen av Borggården sett fra publikumsplassene er dekket av teleslynge. Åpningsarrangementet tolkes av tegnspråktolker.

Informasjon om tilgjengelighet på de andre arenaene finner du under hvert enkelt arrangement.

Partnere

Hovedsamarbeidspartnere

sirkel_logoer_sp1_opt

Sparebank 1 SMN

SpareBank 1 SMN er en regional, lokal og selvstendig bank med lange tradisjoner for å bidra til vekst og utvikling i lokalsamfunnet. Olavsfestdagene viderefører en tusenårig tradisjon rundt Olavsarven, og har blitt en av landets viktigste kirke- og kulturfestivaler. Med et hovedkontor bygget over Olavskirken, er banken tett knyttet til denne tradisjonen. Sammen får vi ting til å skje.

sirkel_logoer_adressa_opt

Adresseavisen

Olavsfestdagene er en folkefest som er viktig for hele Midt-Norge. Gjennom sitt mangfoldige program setter de fokus på verdier og opplevelser publikum lar seg begeistre av år etter år. Adresseavisen er stolt samarbeidspartner til Olavsfestdagene fordi denne festivalen gjør vår region rikere gjennom det samfunnsoppdraget de utøver.

sirkel_logoer_echahls

EC Dahls Eiendom

E. C. Dahls Eiendom AS utvikler eiendommer i Trondheim sentrum og jobber hver dag for å gjøre byen mer vital og levende. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør som ved hjelp av tilrettelegging for næring og bolig vil skape liv i byen. Olavfestdagene fyller byen med kultur, folk og liv under festivalperioden. Sammen med festivalens verdisyn, samfunnsoppdrag og arrangementer kan vi sammen gjøre Trondheim til en enda mer attraktiv by både å besøke, bo og jobbe i.

Trondheim Kraft

Vi støtter med glede positive aktiviteter i nabolaget, og ser frem til sommerens store folkefest. Vi håper Olavsfestdagene blir en minnerik opplevelse for store og små i byen vår.

Rema 1000

Vi er ydmyk i vår rolle og stolt over å kunne bidra til denne viktige kulturmønstringen i Trondheim. Olavsfestdagene er svært stort for oss!

Samarbeidspartnere

 

Partnere

 

Festivalpartnere

 

Leverandører

 

Offentlige bidragsytere og partnere

 

Bli partner?

Vil du bli partner?

Har du lyst til å bli partner av Olavsfesdagene og bidra til en av Trondheims største kuluropplevelser? Ta kontakt med markes- og sponsorsjef Roar Raaen Aksnes (+47 73 84 14 50).

Bli partner

Frivillig

Vil du bli kjent med mange flotte mennesker og få en uforglemmelig sommeropplevelse? Hvert år trenger vi rundt 400 frivillige som ønsker å lage folkefest i Trondheim.

Til gjengjeld får du fri inngang på alle arrangementer såfremt det er ledige plasser.

Facebook-gruppe for frivillige
SØK HER!

 

Oppgaver og grupper

Artistvert

Ønsker du å være kontaktperson for artister og andre gjester under festivalen? Som artistvert er det din jobb å sørge for at Olavsfestdagenes prominente gjester blir godt mottatt og ivaretatt mens de er i Trondheim. Arbeidstid avhenger av artistenes behov. Endelig arbeidstid blir avtalt i dialog med gruppeleder.
Gruppeleder: Mats Berg

Billettsalg

Ønsker du å selge billetter på de ulike arenaene i forkant av arrangementer? Dette kan være på dagtid eller på kveldstid. NB! Du må ha fylt 18 år for å være med i denne gruppa.
Gruppeleder: Are Einari Skau

Festivalkantina

Ønsker du å lage og servere mat til de frivillige under festivalen? Olavsfestdagene setter velferden for de frivillige høyt, og du vil være et viktig ledd i dette. Festivalkantina holder til på Statens Hus. Denne gruppa jobber i tre skift, henholdsvis formiddag, ettermiddag og kveld i perioden 27. juli til 6. august.
Gruppeleder: Oda Sofie Aaring

Frivillig+

Ønsker du å bli bedre kjent med festivalen og legge ned flere arbeidstimer som frivillig? Da er F+ noe for deg. Hver av frivilliggruppene har én eller flere F+ som får større ansvar enn de andre frivillige. Dette kan for eksempel være roller som produksjonsassistenter, journalister, nestledere for gruppeledere og nestledere for arenaledere. Opplæring vil bli gitt.
Gruppeleder: Oda Sofie Aaring

Presse

Ønsker du å produsere tekst eller ta bilder for Olavsfestdagene under festivalen? Arbeidsoppgavene vil hovedsakelig være å produsere tekster og ta bilder for nettsiden og sosiale medier. Arbeidstid vil variere etter ansvarsområde.
Gruppeleder: Morten Samdal

Markedsføring

Ønsker du å spre Olavsfestdagenes glade budskap før og under festivalen? Arbeidsoppgavene vil være distribusjon av festivalavis og minifoldere før festivalen. Under festivalen vil det være ulike markedsaktiviteter, som å henge opp plakater og skilt knyttet til arrangementene. Du kan velge om du ønsker å jobbe før eller under festivalen.
Gruppeleder:

Miljøgruppa

Bli med og gjør Olavsfestdagene til en grønnere og renere festival! Kan du løfte søppelsekker og sortere søppel uten å rynke på nesten? Vil du ta i mot gjester i Sykkelhotellet vårt og få flere til å sykle til festival? Har du ideer til hvordan OFD kan bli en grønnere festival? Miljøgruppa har ansvar for søppelhåndtering og miljø under festival. Arbeidstiden vil være på dagtid under eventer i Borggården og på Vestfronten, eller på kveldstid under konserter i Borggården.
Gruppeleder: Merete Haddal Bjåstad

Rigg og sjau

Liker du å ta i et tak? Hvert år trenger Olavsfestdagene 10-15 riggere og sjauere som bidrar med opprigg av historisk marked før festivalen og tar andre riggeoppgaver under festivalen. Du må ikke være veldig sterk, men du må være lett på foten og glad i å ta i et tak. Som rigger jobber du alltid i team med fem til ti andre frivillige. Arbeidstid er de tre-fire siste dagene før festival på dag- og kveldstid, samt enkeltvakter under festivalen.
Gruppeleder: Oda Sofie Aaring

Runner

Ønsker du varierte arbeidsoppgaver der du får se festivalen fra forskjellige sider? Som runner vil du få vakter, men hver vakt vil se forskjellig ut. Den ene dagen henter du kanskje flyere på Rica og henger opp kunst i et tre, mens neste dag byr på stolrigging og assistering på et arrangement. Som runner må du være lett på foten og i god form. Arbeidstid kan være både dag- og kveldstid.
Gruppeleder: Oda Sofie Aaring

Sekretariatet

Ønsker du å besvare spørsmål og henvendelser fra publikum, artister, frivillige og andre som måtte lure på noe? Sekretariatet holder til på Royal Garden hotell, og har ansvar for registrering, akkreditering, budtjeneste og informasjon til besøkende. I denne gruppa kan du jobbe på dag- og/eller kveldstid.
Gruppeleder: Susann Renate Grenersen Andreassen

Transport

Ønsker du å transportere folk, utstyr og annet materiell? Vi søker deg som har lyst å bli bedre kjent med festivalområdet, med Trondheim by og med strekningen til Værnes fra sjåførsetet. Arbeidstid kan være både på dag- og kveldstid. NB! Du må ha fylt 18 år og ha førerkort for å være med i transportgruppa.
Gruppeleder: Ragnar Kvithyll

Trivselssprederne

Ønsker du å være en av flere sprudlende gledesspredere som vandrer rundt på festivalområdet med den flotte trivselsvogna? Trivselssprederne sørger for at de frivillige skal trives på vakt. Som trivselsspreder vil du gå du rundt med kaffe, kald drikke, frukt, sjokkis og plaster til andre frivillige. Denne gruppa jobber i to skift, formiddag og ettermiddag.
Gruppeleder: Merete Aas

Vertskap

Ønsker du å jobbe tett på store kulturopplevelser? På alle våre 15-20 arenaer har vi vertskap i ulike roller med ulike arbeidsoppgaver. Det kan eksempelvis være å geleide og ta imot publikum, rive billetter, enkelt vakthold, svare på spørsmål, og samle ølbeger og søppel på arenaområdet. Enkelt sagt er jobben som vertskap å gi publikum en så god opplevelse av arrangementet som mulig. Arbeidstid kan være både på dag-, ettermiddags- og kveldstid.
Gruppeleder: Christina Ludvigsen

Øl- og vinsalg

Ønsker du å jobbe tett på store kulturopplevelser? På våre to største arenaer, Torvet og Borggården, har vi et stort korps av frivillige som serverer øl, vin, mineralvann og småmat til publikum. Ansvaret er å bidra til salg, og sørge for at publikum får en så god opplevelse av arrangementet som mulig. Arbeidstid vil i hovedsak være på ettermiddags- og kveldstid. NB! Du må ha fylt 18 år for å jobbe i denne gruppa.
Gruppeleder: Ida Vie

Goder og plikter

Å være frivillig på Olavsfestdagene 2017 gir mange goder og muligheter. Nedenfor viser vi en oversikt over goder og plikter for frivillige.

  1. Som frivillig får du akkreditering. Det betyr at du går gratis inn på alle arrangementer såfremt det er ledige plasser. For å få akkreditering, forplikter du deg til å jobbe minimum 20 timer.
  2. En vanlig vakt er seks til åtte timer. Det vil si at du må regne med å jobbe tre til fire vakter.
  3. Du vil få tilsendt vaktlisten før 20. juli. Olavsfestdagene er ansvarlig for at du får mange nok arbeidstimer. Hvis du takker nei til de vaktene du får tilbud om, kan frivilligkoordinator eller gruppeleder trekke tilbake akkrediteringen din.
  4. Du vil få gratis mat når du er på jobb under festivalen.

For å være frivillig under Olavsfestdagene, må du ha telefon og e-post som sjekkes regelmessig. All kommunikasjon med de frivillige før festivalen skjer per telefon og e-post. Den informasjonen du legger inn i søknadsskjemaet vil bli lagret av Olavsfestdagene. Dette er nødvendig for å lette kommunikasjonsflyten før, under og etter festivalen.

Frivilligsøknadene i Olavsfestdagene behandles fortløpende utover våren. Frivillige som har vært med på festivalen tidligere mottar bare informasjon per e-post. Frivillige som ikke har vært med på Olavsfestdagene tidligere vil bli kontaktet av gruppeleder eller frivilligkoordinator før godkjenning.

Når du sender inn en frivilligsøknad, aksepterer du de betingelsene som gjelder. Hvis du ønsker å trekke søknaden din som frivillig, sender du en e-post til Oda.Sofie.Aaring@olavsfestdagene.no snarest.