Tilbake

Trondheim Symfoniorkester i Nidarosdomen

Trondheim Symfoniorkester inntar Nidarosdomen med et massivt og nydelig verk av en komponist med usunn sans for døde kropper. 



Trondheim Symfoniorkester inntar Nidarosdomen med et massivt og nydelig verk av en komponist med usunn sans for døde kropper.

Last ned håndprogram

Anton Bruckners 9. symfoni er det eneste verket han dediserte til Gud. Symfonien er mørkere, mer tvilende, ja til og med mer frigjørende stygg enn noe annet han skrev, det er som om naturkreftene selv slippes løs.

Dette strålende verket sammen med dirigent Han-Na Changs eruptive energi kommer til å skape en opplevelse helt utenom det vanlige i Nidarosdomen. Domen kommer til å ryste i sine grunnvoller!

Vi gleder oss til å spille dette verket som Bruckner dediserte til sin Gud. Nidarosdomen er en storslått katedral som kommer til å passe perfekt til dette store verket, sier Chang.

Se Chang gå inn i Nidarosdomen for første gang:

 

Anton Bruckner var en raring med usunn sans for unge piker og døde kropper. Samtidig var han beskjeden inntil det selvutslettende og dypt religiøs.

Han var konservativ og nyskapende, han var fylt av tvil og samtidig sterk i troen, et sammensatt menneske som ikke passer inn i noen kategorier – kort sagt, en mann for Olavsfestdagene, sier direktør Petter Myhr.

Bruckners ufullendte 9. symfoni er hans eneste som er eksplisitt tilegnet Gud. Det er et formidabelt orkesterverk, storslagent, motsetningsfylt, vart og voldsomt, ydmykt og grandiost, nølende og bastant – det er som om komponisten kjemper i smerte med å overbevise både Gud og seg selv. Denne kampen og denne musikken, framført av det eminente Trondheim Symfoniorkester under ledelse av Han-Na Chang, vil ryste Nidarosdomens høye hvelv under Olavsfestdagene, fredag 3. august.

Om komponisten:

  • Født 4. september 1824 i Ansfelden, Oberösterreich, død 11. oktober 1896 i Wien. Var en østerriksk komponist og organist. I musikkhistorien regnes han til romantikken og er særlig kjent for sine symfonier, messer og motetter. Gustav Mahler omtalte Bruckner som sin forløper.
  • Bruckner møte med Wagners verker fikk ham til å bryte løs fra regler og teori og utvikle sin egen særegne form. Wagners dristige harmonikk ble også det sentrale i Bruckners komposisjoner, ved at han brukte komplisert harmonikk i en motsetning til det som kjennes som funksjonsharmonikk. Harmonikken er helt forskjellig fra klassisistenes manér, noe som gjør at han ofte blir omtalt som «nytysker», på linje med Liszt, Berlioz og Wagner.
  • På tross av dette skrev han absolutt musikk, på linje med klassisistene. Musikken hans kan virke massiv. Han benyttet seg av et stort orkester, større enn hva normalt var på 1800-tallet. Musikken er full av kontrasterende temaer og dynamikk. Hans første fullendte symfoni kom i 1856, fire nye symfonier fulgte i løpet av årene 1871 til 1876. Brückners symfonier har et monumentalt preg. Med et romantisk musikksyn fremstår de for mange som mystiske og med et underliggende religiøst drag.
  • Anton Bruckner skrev i alt ni symfonier. Han døde mens han arbeidet med den siste av disse.
Kjøp billett
     
Logo Miljøfyrtårn